Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A kosárlabda

 

Kosárlabda szabályok

Napjaink egyik legnépszerűbb sportja a kosárlabda. A pörgős játék, a látványos figurák rengeteg nézőt, rajongót és játékost is vonzanak világszerte. Ha téged is magával ragadnak az ügyes trükkök és a csapatjáték, irány a legközelebbi tornaterem a haverokkal, és játszatok egy meccset! Lássuk a legfontosabb szabályokat!

A kosárlabda célja, hogy a labdát az ellenfél kosarába juttassuk, és több pontot szerezzünk, miközben megakadályozzuk ugyanebben a másik csapatot. A játékot csapatonként 5 fő játsza, nemzetközileg elfogadott szabályok szerint. Ezeknek a szabályoknak kontinensenként, korcsoportonként, nemenként eltérő ágai léteznek. A kosárlabda alapvetően teremsport, szabadtéren játszott változatát streetballnak hívják.

Az alapvető szabályokat, döntéseket a FIBA - Nemzetközi Kosárlabda Szövetség hozza, ebből emeltük ki számodra a legfontosabbakat:

  • Lépéshiba: a labdával lepattintás nélkül nem indulhatsz el, és nem is haladhatsz, ellenkező esetben a bíró lépéshibát ítél, és a labda az ellenfélhez kerül.
  • Kétszerindulás: ha befejezted a labdavezetést, nem indulhatsz el újra, a labdát le kell passzolnod.
  • Védekezés során nem üthetsz az ellenfél kezére, nem lökheted meg, a durva érintkezés nem megengedett.
  • Visszajátszás: ha te vagy a támadó fél, és a félpályán már átvitted a labdát, nem viheted vissza a védő térfélre, mert ez esetben elveszíted a labdát.
  • A labda akkor van kint a pályáról, ha az oldalvonalon vagy az alapvonalon kívül lepattan.

NBA

Nemzeti Kosárlabda Szövetség - észak-amerikai profi kosárlabdaliga, a világ legjelentősebb férfi kosárlabda-bajnoksága, szabályi néhol eltérnek a FIBA által felállított szabályoktól.

Melyek az eltérések?

  • az NBA-ben 6 személyi hibával lehet kipontozódni, a FIBA szabályai szerint az 5. hiba után kell lejönnöd a pályáról.
  • A játékidő Amerikában 4x 12 perc, az alább említett 8 másodperc helyett pedig 10 másodperc alatt kell eljutni a támadótérfélre.
  • Sem a támadó, sem a védekező játékos nem tartózkodhat 3 mp-nél tovább a gyűrű alatti festett zónán belül.
  • Az NBA-ben a pálya 29m x 15m, szemben az európaival, ahol egy méterrel rövidebb a játéktér.
Pontozás: a kosárban 1, 2 vagy 3 pontot szerezhetsz egy dobással. Három pontot azok a dobások érnek, amelyeket az úgynevezett hárompontos vonalon kívülről dobsz a kosárba. A büntetődobás 1 pontot ér.

 

Az idő

  • 8 mp: ennyi idő áll rendelkezésére csapatodnak, hogy a védő térfélről átvigye a labdát a támadó térfélre.
  • 24 mp: támadóidő, ha ez idő alatt nem dob kosárra valamelyik csapattag, elveszítitek a labdát. Ha a labda a gyűrűt éri, a 24 másodperc újraindul.
  • 3 mp: támadó játékos nem tartózkodhat a „körtén” belül 3 másodpercnél tovább.
  • 4 x 10 perc: játékidő
  •  

 A serdülő, gyermek és mini bajnokságban alkalmazandó védekezési szabályok:

www.pmksz.hu/f/letoltes/verseny/vedekezesi_tamadasi_alapelvek.pdf

 


 

A kosárlabda története

A kosárlabda azon sportok egyike, melynek pontosan ismerjük az eredetét, sőt kitalálóját is.

1891-ben egy Dr. James Naismith nevű tanár diákjai szórakoztatására kitalált egy játékot, amit a hideg téli napokon a tornateremben is játszhatnak, az unalmas gimnasztika helyett.

A szabályokat 5 alapelvnek megfelelve alakította ki:

  • a játékot labdával, kézzel játszák
  • a játékosok nem futhatnak a labdával
  • a játékosok szabadon mozoghatnak a pályán
  • a játékosok között nem lehet durva érintkezés
  • a labdát egy kosárba kell bedobni, amelyet a játékosoknál magasabban kell elhelyezni

Kosár helyett eredetileg dobozokat szeretett volna használni, de az iskola gondnokától barackos kosarat kapott, így lett a sport neve az egyik diák javaslatára kosárlabda.

A kosarat egy 305 cm magas erkélyre tették, oda kellett bedobni a labdát. Amit aztán a gondnok egy létrán ülve visszaadott a játékosoknak.

 

Tudtad-e?

Kuncze Géza
Kuncze Géza
  • Fellelhető az azték hagyományok között egy hasonló játék, amely során egy labdává formázott állatbőrt dobáltak egy fakeretbe. A vesztes csapat egyik játékosát feláldozták a napistennek.
  • Az emberáldozat idővel elmaradt, de egy érdekes szabály még sokáig fennmaradt: a győztes dobást elérő játékos igényt tarthatott a nézők ruháira és ékszereire, nem csoda hát, ha a nézőtér pillanatok alatt kiürült a meccs után.
  • Az első játékot 1891-ben focilabdával játszották a diákok
  • A szabályokat a Triangle (Háromszög) magazin 1892. január 15-i számában tették közzé New Game (Új Játék) címmel.
  • Az első közönség előtti mérkőzést 1892. március 2-án játszották az amerikai springfieldi iskola tanárjai és diákjai.
  • 1893. március 22-én lejátszották az első női mérkőzést Northhamptonban, amit viszont a férfiak nem tekinthettek meg.
  • 1897-ben az Amatőr Sportszövetség elrendelte, hogy egy csapat 5 főből álljon, melyet világszerte elfogadtak. A korlátozás előtt akár 50-en is lehettek a pályán.
  • Az 1920-as években a játék annyira eldurvult, hogy a játékosoknak kipárnázott védőruhát kellett viselni. A pályát ugyanis vashálóval vették körbe, hogy a labda játékban maradhasson, ez viszont gyakran felsértette a játékosokat, így nem voltak ritkák a „véres küzdelmek” sem.
  • Magyarországon 1912-ben Kuncze Géza testnevelő tanár ismertette meg diákjaival a kosárlabdát.
  • A büntetőt 1923-ig egy kijelölt „büntetődobó” játékos végezte.
  • 1894 óta játszanak hivatalos labdával.
  • 1895-ben elfogadták a palánkot, és bevezetik a büntetődobást.
  • 1936-ban vált olimpiai sportággá.
  • 1955-ben a magyar férfi kosárlabda válogatott a budapesti Európa-bajnokságon aranyérmet szerzett.

Forrás: www.sportolj.hu

 


 

Kosárlabda Kisokos

 

kifejezés, fogalom stb magyarázat
blokk, dobás blokkolás a védekező játékos a kezével megszerzi, vagy elüti a felvelé ágon repülő labdát az ellenfél dobása után, közben
dupla-dupla
azt nevezzük dupla-duplának, amikor egy játékos kétszámjegyű összeget ér el a mérkőzés folyamán két kategóriában. Például: 23 pont és 10 lepattanó, 11 pont és 12 gólpassz stb
elzárás támadásban használjuk ezt a kifejezést, amikor a támadó csapat tagja vezeti a labdát rajta egy védő védekezik és a támadó csapat másik tagja útját állja a védő játékosnak, elzárja, hogy csapattársáról leválassza a védőjét és az ne tudjon védekezni rajta
emberfogás
ez egy védekező taktika, akkor van emberfogás amikor a védő csapat minden egyes játékosa egy-egy támadó csapat beli játékost fog, vagyis csak rá figyelve védekezik és próbálja megakadályozni a sikeres akcióját
fade away dobás a játékos a dobás közben nem egyenes vonalban ugrik fel, hanem hátrafelé ugrik és úgy dobja kosárra a labdát
fast break point egy nagyon gyors ellentámadásból szerzett pont
fault szabálytalanság, hiba, személyi hiba
field goal mezőnykosár
fektetett dobás Kosárlabdában a fektetett dobás futás végén, közelről, felugrással végzett egykezes dobásmód, amikor a játékos a labdát (az eredmény biztonságát növelendő) palánkra dobja, "fekteti", az onnan jó végrehajtás esetén a gyűrűbe pattan
festék a festék a palánkok alatti, előtti négyszögű festett területet jelenti
flash angol szó, jelentése a kosárlabdában: gyors betörés
futás, biggest scoring run, run a legnagyobb pont mennyiség amit az egyik csapat szerzett, miközben az ellenfél csapat nem szerzett pontot
gólpassz kosárlabdában a gólpassz annak számlálódik aki a csapattársának passzolja a labdát, amely passzot utána kosár követ. Egy gólpasszt akkor lehet "elszámolni" a passzt adó játékos részére, ha a passzt követően azonnal kosár történik a labdakezelés után. Tehát kb. egy pattintás után kosarat kell szereznie a kosarat szerző játékosnak ahhoz, hogy a passzunkat érvényesítsük. Az olyan passz amely büntetőhöz vezet nem számít passznak.
gyors indítás Gyors indításnak nevezzük azt a támadási formát, amikor a támadó csapat egy vagy két tagja a védők beavatkozása nélkül teremt gólhelyzetet

három másodperc,

három másodperces szabály

a festéken vagy körtén belül, azaz a négyszögű festett területen belül az ellenfél palánkja alatt a támadás alatt a támadó játékos egyhuzamban egyszerre csak 3 másodpercig tartózkodhat, ha több ideig van ott, akkor az ellenfél kapja meg a labdát
kipontozódás Magyarországon (a FIBA szabályai szerint) 5 személyi hiba után a játékost le kell cserélni és nem térhet vissza a játéktérre, az NBA-ben 6 személyi hibával lehet kipontozódni (ott azonban 4x10 helyett 4x12 perc a játékidő).
labdavezetés a labdavezetés lényegében nem más, mint a helyváltoztatás közben végzett ismételt, egykezes labdaütögetés azzal a megkötéssel, hogy két lépésen túl nem érintkezhet a labdavezető keze a labdával, illetve, ha azt egy vagy két kézzel birtokába vette, ismét nem kezdhet labdavezetést, hanem átadással, kosárra dobással kell tevékenységét folytatni.
pick and roll elzárás - leválás
plussz egy dobás Ha valakit dobás közben faultolnak (szabálytalankodnak vele szemben), de a dobó bedobja a labdát, akkor ért a kosár, és plusz 1 büntetődobást végezhet el, míg ha nem ment be a labda, akkor annyi büntetődobás jár neki, ahány pontos (2 vagy 3) volt a dobási kísérlete.
prakker dobás blokkolás, blokk
second chance points ismételt kísérletből szerzett pont, melyet egy támadó lepattanó előz meg
támadó idő
azt az időintervallumot nevezzük támadóidőnek amennyi ideje van a támadásra egy-egy csapatnak, ez a szabályok szerint 24 másodperc, ha lejár az idő, akkor az ellenfél csapata kapja meg a labdát
tripla-dupla
azt nevezzük tripla-duplának, amikor egy játékos kétszámjegyű összeget ér el a mérkőzés folyamán három kategóriában. Például: 23 pont és 10 lepattanó meg 14 gólpassz, 11 pont és 12 gólpassz és 10 blokkolás stb
turnover labda eladás
visszajátszás Ha a támadó csapat a félpályán átvitte a labdát, azt már nem szabad visszavinni a védő térfélre, mert az visszajátszás, és ilyenkor az ellenfél kapja meg a labdát. Ahhoz, hogy a támadótérfélre átvigye a labdát, a csapatnak 8 másodperc áll rendelkezésére (az NBA-ben 10)
zónázás
ez egy védekező taktika, akkor van zónázás, amikor a védekező csapat játékosai nem a támadó csapat játékosait védekezik le - vagyis nem ember fogást játszanak - hanem a palánkjuk alatti területet védik.
zsákolás

azt a kosarat érő mozdulatsort nevezzük zsákolásnak, amikor a játékos a labdát közvetlen közelről a palánk érintése nélkül juttatja a gyűrűbe. Magyarul felugrik és belevágja a gyűrűbe a labdát.

 

Forrás: www.kosarlabda.co.hu